fbpx
Valikko Sulje

Vitamiinit väsymykseen ja voimaantumisen tunne

voimaannu

Tervetuloa TerveysIdea-blogin ja oman hyvinvoinnin edistämisen vinkkien pariin! Kirjoitan täällä niistä arjen asioista, joihin panostamalla voit tuoda elämääsi lisää elinvoimaa eri terveyden ja hyvinvoinnin alueilla. Nostan esiin aiheita ja näkökulmia, jotka auttavat sinua elämään mahdollisimman hyvinvoivasti ja energisesti oman näköistä elämää.

Voimaantumisen ja hyvinvoinnin kokemus

Voimaantumisen ja hyvinvoinnin kokemukset ovat lähellä toisiaan. Voimaantuessasi tulet yhä vahvemmaksi oman elämäsi toimijaksi. Teet valintoja, jotka ovat omannäköisiä. Uskallat myös kyseenalaistaa asioita ja ottaa vastuun oman elämäsi suunnasta. Sinulla on siihen energiaa ja haluat elää omien arvojen pohjalta. Voimaantuessasi haluat myös yhä enemmän huolehtia omasta jaksamisesta ja hyvinvoinnistasi.

Voimaantuminen alkaa siitä, että opit huomaamaan, mitkä asiat saavat sinut voimaan paremmin. Voimaantumista ohjaa se, että uskot päivä päivältä enemmän ansaitsevasi paremman olon ja terveyden.

Salli itsellesi hyvä olo.

Hyvinvoinnin käsite taasen pitää sisällään esimerkiksi hyvän olon, terveyden sekä kyvyn kehittyä elämässä. Hyvinvointia voidaan mitata ja määritellä henkisen, fyysisen, sosiaalisen ja taloudellisen ulottuvuuden alueilla.

Lisäät hyvää oloa elämääsi, kun keskityt hyvinvoinnin ruokkimiseen ja sallit sen itsellesi. Toivottavasti siis tulet voimaantumaan ja voit hyvin – jopa paremmin – koko TerveysIdean verkkokauppasivuston parissa!

Hyvinvointi koostuu perusasioista

Omasta itsestä huolehtimisessa on usein kyse toiveikkuudesta ja oman kyvykkyyden tunteesta. Siinä on kyse siitä, jaksatko ja oletko motivoitunut huolehtimaan terveydestä ja hyvinvoinnistasi. Siihen vaikuttavat sekä omat että elinympäristösi mahdollistamat resurssit. Monesti omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on helpompaa silloin, kun jo ennestään voi kohtuullisen hyvin. Olemassa olevien terveellisten tapojen ja toimintojen päälle voi helposti rakentaa uutta.

Älä kuitenkaan lannistu, vaikka joutuisit aloittamaan vähän kauempaa. Jokainen askel vie sinua kuitenkin kohti parempaa oloa. Mahdollisimman positiivisen asenteen ja olotilan tietoinen ruokkiminen on usein avainsana, jonka avulla voit edetä tehokkaasti. Tämä on asia, johon voit aina ja kaikissa tilanteissa vaikuttaa itse! Toisaalta haasteetkin opettavat paljon esteiden ylittämisestä ja päämäärään pyrkimisestä.

Helppo tapa päästä eteenpäin omalla voimaantumisen ja hyvinvoinnin tiellä on kiinnittää aivan ensimmäisenä huomiota perusasioihin. Yleisiä hyvinvoinnin rakennuspalikoita ovat tutut hyvä ravinto, riittävä liikunta, läheiset ihmissuhteet, henkinen hyvinvointi sekä riittävä uni ja palautuminen.

Hyvinvoinnin perusasiat ovat yksinkertaisia, kunhan huolehtii niiden tasapainoisesta toteuttamisesta elämässään. Opettelee ja sallii itselleen mahdollisimman hyvinvoivan elämän.

Pidä hyvinvoinnin perusasiat tasapainossa keskenään.

Vitamiinit väsymykseen

Mitkä ovat siis vitamiinit siihen, että tunnet itsesi virkeäksi, energiseksi ja kyvykkääksi? Miten elät tasapainoista elämää? Millaisista konkreettisista asioista hyvinvointisi siis rakentuu yhä vankemmaksi?

Onko ravintoaineiden saanti ruokavaliosta kunnossa?

Millaista ravintoa syöt ja millaista haluaisit tai millaista sinun pitäisi syödä? Jääkö jonkun ravintoaineen saanti vähäisemmäksi kuin sen pitäisi olla? Aivan aluksi kannattaa lähteä kartoittamaan aivan perusvitamiinien ja rasvahappojen riittävyyttä ruokavaliossa. Saatko ruoasta riittävän määrän terveydelle ja hyvinvoinnille hyödyllisiä omega 3-rasvahappoja ja D-vitamiinia? Esimerkiksi D-vitamiini edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa, luiden ja hampaiden pysymistä normaaleina sekä normaalin lihastoiminnan ylläpitämistä.

Entä ovatko rautavarastosi kunnossa ja hemoglobiiniarvo kohdillaan vai voisiko rautalisän ottaminen olla hyödyllistä? Rautavarastojen vähyys tuntuu helposti väsymyksenä niin kognitiivisella kuin fyysiselläkin puolella. Tästä pääset lukemaan lisää ferritiinistä ja hemoglobiinista.

Entäpä C-vitamiini, B12-vitamiini tai sinkki, voisiko niiden ottaminen ravintolisänä olla paikallaan? Näidenkin ravintoaineiden riittävällä saannilla on paljon vaikutusta terveyden ja hyvinvointisi kannalta. C-vitamiini edistää normaaleja psykologisia toimintoja ja energia-aineenvaihduntaa. Se edistää myös mm. kollageenin muodostumista ja onkin yksi hyödyllisimmistä sisäisesti nautittavista vitamiineista ihon hyvinvoinnin kannalta. B12-vitamiini on hyväksi esimerkiksi hermostolle, aivoille sekä immuunijärjestelmälle. Sinkki vaikuttaa ihon, hiusten ja kynsien hyvinvointiin.

Hyötyisitkö ravintolisistä ruokavaliosi tukena?

Myös lihakset ja nivelet hyötyvät hyvästä ravinnosta

Riittävä, mieluisa ja monipuolinen liikunta on yksi tärkeimpiä hyvinvointiisi vaikuttavia tekijöitä. Liikkuminen on huomattavasti mieluisampaa ja sitä tulee tehtyä enemmän, kun lihakset ja nivelet voivat hyvin. Saavatko siis lihakset ja nivelet oikean liikkeen ja levon lisäksi myös oikeanlaista ravintoa?

Ehkäpä haluat panostaa lihasten ja nivelten terveyteen enemmän. Löydät TerveysIdean verkkokaupasta esimerkiksi laadukkaita magnesium-tuotteita ja erityisen hyvänmakuisen MSM+C-vitamiinivalmisteen. Magnesium ehkäisee suonenvetoa ja edistää hermoston ja lihaksiston normaalia toimintaa. Sen riittävä saanti vähentää väsymystä ja uupumusta sekä edistää normaalia elektrolyyttitasapainoa ja energia-aineenvaihduntaa. Magnesiumin riittävä määrä on erityisen tärkeää sydänlihakselle, sillä magnesium vaikuttaa sydämen lyöntitiheyden ja verenpaineen säätelyyn.

Myös kollageeni ja kurkumiini nivelten hyvinvoinnin tueksi kuuluvat valikoimiin. Edellä mainitut ravintoaineet ovat erityisen hyödyllisiä lihasten ja nivelten hyvinvointia ajatellen aktiivisen liikkumisen tueksi.

Hyvä uni on tärkeä osa arjesta palautumista

Palaudutko riittävästi arjessa ja saatko nukuttua riittävästi? Ilman riittävää unta ei ole oikein energiaa huolehtia hyvinvoinnistaan. On muutamia perusasioita, joista kannattaa huolehtia hyvän unen mahdollisuuksia edistääkseen. Hyvän unen mahdollistamisen kannalta on tärkeää, että pidät yllä säännöllistä rytmiä ja rutiineja nukkumaan mennessä. Että rauhoitut tietoisesti hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa rauhallisessa ympäristössä. Makuuhuone on hyvä tuulettaa illalla ja huolehtia myös sopivan viileästä lämpötilasta. Rentouttavat harjoitukset tai vaikkapa luonnonäänten kuuntelu rauhoittavat ennen nukkumaan menoa myös.

Ravintolisät nukahtamisen ja rentoutumisen tueksi

Toisinaan unta voi joutua odottelemaan kauemmin rauhoittumisen keinoista huolimatta. Tällöin voi kokeilla avuksi esimerkiksi melatoniinivalmistetta. Myös magnesiumin lihaksia rentouttava vaikutuksesta voi olla ilta-aikaan hyötyä. Lisäksi löydät TerveysIdean verkkokaupan valikoimasta myös ashwagandhauutteen. Sen on kliinisissä tutkimuksissa havaittu lievittävän stressiä ja auttavan unen tuloon osaltaan. Ravintolisät voivat olla hyödyksi hyvinvoinnillesi niin aktiivisen toiminnan kuin rauhoittumisen ja levon kanssa.

Myös lepo ja palautuminen on tärkeää.

Henkinen hyvinvointi on oleellista

Henkinen hyvinvointi vaikuttaa voimaantumisen ja hyvinvoinnin kokemiseen oleellisesti. Se mahdollistaa lopulta paljon muillakin elämän osa-alueilla. Tämän vuoksi sinun kannattaa panostaa konkreettisiin hyvinvoinnin tekoihin itseäsi kohtaan!

Muodosta uusia hyvinvointirutiineja!

Kirjoitan täällä asioista, jotka auttavat sinua voimaantumisen ja hyvinvoinnin matkalla. Toivon TerveysIdean sivujen viestivän sinulle oikeasti hyödyllistä, ihmisen näköistä ja kokoista asiaa. Verkkokaupan puolelle olen valinnut myyntiin ravintolisiä, joita pidän toimivina omasta terveydestä ja hyvinvoinnista arjessa huolehtiessa. Tuotteet ovat puhtaita ja laadukkaita. Monet ovat tunnettuja, mutta joukosta löytyy myös laadukkaita ja tätä päivää olevia uutuuksia. Ravintolisät ovat myös suurimmaksi osaksi kotimaisia. Ja ne ovat sellaisia tuotteita, jotka voit helposti ottaa osaksi arkesi hyvinvointirutiineja!

Löydä omannäköinen ja hyvinvoiva elämä!

X